.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نکات اصلی قطعنامه 1737 شورای امنیت علیه ایران

نکات اصلی قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت سازمان ملل متحد را که شنبه دوم دیماه تصویب شد

به گزارش شمال نیوز، نکات اصلی قطعنامه 1737 که عیه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران تصویب شد؛ به این شرح است:
این قطعنامه به 41 فصل 7 منشور سازمان ملل متحد که اجرای آن را الزام‌آور می‌کند، اما اقدام نظامی را مستثنی می‌کند، استناد می‌کند.
همه کشورها باید مواد و فناوری را که می‌تواند به فعالیت‌های مربوط به راکتور آب سنگین یا بازفرآوری و غنی‌سازی یا به توسعه سیستم‌های پرتاب تسلیحات هسته‌ای ایران کمک کند، ممنوع کنند. این ممنوعیت در زمینه صادرات و واردات اعمال می‌شود.
کشورهای خاص می‌توانند از قضاوت خود در ممنوعیت آیتم‌های دو منظوره درصورتی که به فعالیت‌های هسته‌ای ممنوع ایران کمک کنند، استفاده کنند. اما باید کاربرد و مکان آنها بازبینی شود و به اطلاع کمیته تحریم‌های شورای امنیت برسد.
تجهیزات برای راکتورهای آب سبک و اورانیوم با درجه غنی‌ شده پایین در عناصر سوخت هسته‌ای انباشته شده در این پیش‌نویس مستثنی شده است (راکتور آب سبک 800 میلیون دلاری که روسیه در حال احداث آن در بوشهر است، مستثنی شده است.)
اعمال ممنوعیت سفر و ضبط بودجه و دارایی‌های مالی متعلق یا تحت کنترل شرکت‌ها و افراد مرتبط با برنامه موشکی یا هسته‌ای ایران،‌اما استثناهایی برای این توقیف اموال وجود دارد که شامل معاملاتی است که در قراردادهای پیشین صورت گرفته است.
این توقیف اموال شامل 10 سازمان و مؤسسه از جمله سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت‌های طرف معامله با برنامه‌های سانتریفوژ، راکتور آب سنگین اراک و سایت آزمایشی غنی‌سازی اورانیوم نطنز است، اما سازمان صنعت هوا فضا که موشک تولید می‌کند در دقیقه آخر با اصرار روسیه از متن قطعنامه حذف شد، اما شرکت‌های تابعه آن همچنان در فهرست قرار دارند.
12 فرد نامبرده شامل معاون رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در امور تحقیق و توسعه، مقام‌های مرتبط با سایت‌های اراک و نطنز و راکتور دانشگاه فناوری دفاعی مالک اشتر است.
ممنوعیت اجباری سفر در متن قطعنامه حذف شد و هم‌اکنون (این قطعنامه) از کشورها می‌خواهد کمیته تحریم‌های شورای امنیت را از عبور هر فرد یا نماینده گروه‌هایی که در فهرست ضمیمه قطعنامه ذکشر شده، از مرزهای خود مطلع کنند.
تحریم‌ها درصورتی می‌توانند لغو شوند که محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشخص کند که ایران فعالیت اورانیوم خود را معلق و تلاش‌ها برای تولید یک راکتور انرژی هسته‌ای آب سنگین را متوقف کرده و به مذاکرات بازگشته است. وی ظرف 60 روز پس از تصویب قطعنامه، گزارش خود را ارائه خواهد داد.
تحریم‌ها درصورتی می‌تواند لغو شود که ایران به همه دستورات شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احترام بگذارد، اما اگر ایران این درخواست را اجرا نکند، تدابیر اضافی لحاظ خواهد شد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.065 seconds.